Sök:

Sökresultat:

4860 Uppsatser om Strategiska resurser - Sida 1 av 324

Hur MNC:s kan skapa konkurrenskraftig tillväxt i mogna branscher

Titel Hur MNC: s kan skapa konkurrenskraftig tillväxt i mogna branscher Författare Roy Forsberg, Philip Hansson Seminariedatum 2006-01-17 Handledare Gösta Wijk Nivå Kandidatuppsats Problemställning Vilka strategiska val är avgörande för långsiktig tillväxt för ett Multi National Corporation (MNC) i en mogen bransch?Hur kan resursbaserade strategiska val skapa konkurrenskraftig tillväxt för ett MNC? Syfte Att visa på hur MNC: s i en mogen bransch kan skapa lönsam långsiktig tillväxt genom strategiska val utifrån ett mer resursbaserat perspektiv Metod Studien utgår från en explorativ studie med en kvalitativ fallstudie med djupintervjuer som primär datainsamlingsmetod. Slutsatser Ett företags uppsättning av resurser och förmågor är alltid unik. Genom att utgå från dessa resurser och förmågor vid de strategiska valen och sedan applicera dessa där lönsamhetspotentialen är störst skapas ett finansiellt utrymme som sedermera ligger till grund för en långsiktig och konkurrenskraftig tillväxt. Det är dock viktigt att resurserna klarar Barneys VRIO-test för att en sådan strategi skall fungera.

Strategisk planering i ett litet tjänsteföretag - en fallstudie av IGS

Problemformulering: Hur ser IGS strategiska process ut och vilken strategisk position har de idag?Hur påverkas företaget av en föränderlig omvärld?Syfte: Utredningens syfte är att studera och analysera IGS strategiska process samt undersöka hur applicerbara de tre strategiska synsätten är på fallföretaget ifråga. Vi har även för avsikt att se hur stor effekt den föränderliga omvärlden har på företaget. Med detta som utgångspunkt ämnar vi komma fram till förslag på en modell som visar IGS strategiska position.Metod: Vi använder oss utav en kvalitativ fallstudie. Det metodiska angreppssätt vi valt är den abduktiva ansatsen.

Strategiska förändringar på multipla nivåer

Tre av fyra sammangåenden misslyckas med att uppnå de finansiella och strategiska mål som de har satt upp. Anledningen till att varför så många kombinationer av sammangåenden misslyckas beror på att sammangåenden är i behov av rigorösa och omfattande ansträngningar före, under och efter förloppet. Ofta ignoreras dessa behov och/eller får inte tillräckligt stort utrymme. De flesta studier av strategiska förändringsprocesser i form av sammangåenden organisationer emellan fokuserar endast på en sammangåendeprocess i taget och det finns få studier som över huvud taget beaktar flera processer i följd. Dessutom verkar det vara mer regel än undantag att den mänskliga faktorn glöms bort eller i alla fall inte tas hänsyn till i tillräckligt stor grad.

Strategiska samarbeten: en modell för att förklara dess påverkan på prestation

Strategiska samarbeten blir allt vanligare mellan företag. Dessvärre misslyckas många av dessa samarbeten av en eller annan orsak. För att företagen inte skall misslyckas med sina samarbeten är det viktigt att känna till karakteristika hos en samarbetspartner som kan påverka prestationen i företaget. Syftet med studien är att utveckla kunskap inom ämnesområdets strategiska samarbeten genom att skapa en modell för att visa samband mellan en samarbetspartners karakteristika och prestation i ett företag. Vi har för studien tillämpat ett deduktivt tillvägagångssätt för att utifrån teorier skapa en grund för modellen.

Strategiska samarbeten: en modell för att förklara dess påverkan på prestation

Strategiska samarbeten blir allt vanligare mellan företag. Dessvärre misslyckas många av dessa samarbeten av en eller annan orsak. För att företagen inte skall misslyckas med sina samarbeten är det viktigt att känna till karakteristika hos en samarbetspartner som kan påverka prestationen i företaget. Syftet med studien är att utveckla kunskap inom ämnesområdets strategiska samarbeten genom att skapa en modell för att visa samband mellan en samarbetspartners karakteristika och prestation i ett företag. Vi har för studien tillämpat ett deduktivt tillvägagångssätt för att utifrån teorier skapa en grund för modellen.

Framgångsrikt ledarskap: delaktighet i det strategiska arbetet - en nyckel till framgång?

Syftet med uppsatsen är att utröna om, på vilket sätt och varför graden av delaktighet i det strategiska arbetet skiljer sig åt mellan ett kunskapsintensivt tjänstföretag och ett tillverkande företag. Vidare syftar denna uppsats till att beskriva hur framgångsrika företagsledare skapar delaktighet i företagets strategiska arbete. Studien har genomförts som en fallstudie där insamling av datamaterial skett genom personliga intervjuer och enkäter. Resultatet visar att medarbetarna har större delaktighet i det strategiska arbetet i det kunskapsintensiva tjänsteföretaget. Det kunskapsintensiva tjänsteföretagets vision, affärsidé, kultur och värderingar, stödjer delaktighet i det strategiska arbetet i större utsträckning.

Hur strategiska beslut fattas i Försvarsmakten

I den här uppsatsen jämförs Försvarsmaktens sätt att fatta strategiska beslut med några av de beslutsmodeller och roller som beskrivs inom beslutsteorin. Syftet med uppsatsen är att utifrån teorier inom beslutsteori och kognitiv psykologi förstå logiken bakom Försvarsmaktens strategiska besluts­processer. Underlaget kommer dels från litteratur inom områdena, från intervjuer samt i viss mån från myndighetsdokument. .

Fattas eller "fattas" strategiska beslut?: en fallstudie av ett innovativt avknoppningsföretag i dess uppstartsfas

Strategiska beslut kan för många företag vara en problematisk process. En beslutsfattare måste ta hänsyn till flera olika faktorer innan denne fattar sitt beslut. Uppsatsen syfte är att identifiera och analysera hur faktorer såsom: långsiktiga mål, osäkerhet, omgivning, information och produktinnovation påverkar beslutsfattare in de strategiska besluten och dess processer. Den empiriska studien genomfördes med hjälp av en fallstudie på ett nystartat innovativt avknoppningsföretag. Intervjuer och observationer genomfördes med de huvudsakliga beslutsfattarna i företaget.

Erysave - en fallstudie i rött

Ideonföretaget Erysave är tvunget att gå till en global marknadsplats omedelbart efter produktens färdigställande för att skapa lönsamhet för sin produkt. Ett engagemang i en Strategisk Allians kan leda till en snabb etablering på marknaden. Den stora strategiska frågan för företaget är när detta skall ske samt hur samarbetet skall utformas. Erysave måste inleda ett samarbete med en partner som kan tillhandahålla de resurser som företaget saknar internt med målet att stärka sin strategiska position på marknaden. För att samarbetet mellan Erysave och den framtida partnern skall bli fruktbart är det vår bedömning att den öppna relationen mellan Erysave och partnerföretaget måste bibehållas.

Strategiska Alliansers potential för Djuice

En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..

En studie i grönt, en analys av golfklubbars strategiska arbete

Uppsatsen handlar om golfklubbsbranschen och klubbarna strategiska arbete. Problematiken i branschen är att måttet på framgång skiljer sig åt mellan de olika aktörerna. Syftet är därför att analysera det strategiska arbetet i de olika grupperingar som finns inom golfklubbsbranschen, samt att beskriva hur klubbars syn på framgång påverkar detta arbete. Genom egna erfarenheter har uppsatsen växt fram ur empirin. Empirin består av två olika perspektiv dels aktörsperspektivet då vi intervjuat golfklubbsansvariga och dels expertperspektivet där vi intervjuat en expert.

Arbetssätt i strategiska SME-nätverk: en fallstudie av Trähus Aurora Borealis

De har blivit allt vanligare att företag samarbetar i nätverk då konkurrensen på marknaden ökat. Strategiska SME-nätverk används ofta av små och medelstora företag för att bli mer konkurrenskraftig. Syftet med denna uppsats är att förklara hur företag i strategiska SME-nätverk kan arbeta för att uppnå gemensamma mål samt vilka problem och möjligheter som kan uppstå i detta arbete. För att uppnå detta syfte har vi gjort en fallstudie av nätverket Trähus Aurora Borealis där vi intervjuade sex av de deltagande företagen. Utifrån denna undersökning drar vi slutsatsen att engagemang är en avgörande faktor för att ett nätverk ska fungera.

Arbetssätt i strategiska SME-nätverk: en fallstudie av Trähus Aurora Borealis

De har blivit allt vanligare att företag samarbetar i nätverk då konkurrensen på marknaden ökat. Strategiska SME-nätverk används ofta av små och medelstora företag för att bli mer konkurrenskraftig. Syftet med denna uppsats är att förklara hur företag i strategiska SME-nätverk kan arbeta för att uppnå gemensamma mål samt vilka problem och möjligheter som kan uppstå i detta arbete. För att uppnå detta syfte har vi gjort en fallstudie av nätverket Trähus Aurora Borealis där vi intervjuade sex av de deltagande företagen. Utifrån denna undersökning drar vi slutsatsen att engagemang är en avgörande faktor för att ett nätverk ska fungera.

Tre strategiska synsätt- en fallstudie av Biovitrum

Problemformulering: Vilka är de bakomliggande faktorerna för den nuvarande strategin?Hur ser de strategiska processerna ut på Biovitrum?Vad avgör graden av risktagande?Vilka teoretiska modeller har använts i det strategiska arbetet? Syfte: Syftet med denna uppsats är att studera och analysera Biovitrums strategi och strategiska processer. Vi ämnar studera i vilken grad som Biovitrum använt sig av de tre strategiska synsätten som vi definierar i teorikapitlet. Vidare har vi för avsikt att om möjligt komma med förslag till tänkbara nya strategiska modeller som skulle kunna vara speciellt lämpade för Biovitrum. Metod: Uppsatsen är en kvalitativ fallstudie.

Sparbanken Gripens strategiska allianser-en strävan efter att bli en fullsortimentsbank

En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..

1 Nästa sida ->